Nå skal Ford redde syklistene fra å dø i trafikken

Nå skal Ford redde syklistene fra å dø i trafikken
Kort fortalt går kampanjen ut på å benytte seg av VR-teknologi gjennom appen «WheelSwap»

Bare i 2017 var hver 12. trafikkdrepte en syklist på europeiske veier. Nå skal bilselskapet Ford Motor gjøre noe med det. Med en egenutviklet kampanje «Share The Road» hiver selskapet seg inn i den evigvarende kampen med å bedre forholdet mellom syklister og bilister ved å lansere en app.

Det kan høres ut som en umulig oppgave, men den mektige toppsjefen i Ford Europa, Midt-Østen og Afrika, Steven Armstrong, er klar på at ansvaret for å minimere risikoen ikke nødvendigvis ligger hos de vel 250 millioner syklistene som ferdes på europeiske veier.

Vil bidra til bedre sameksistens

Jeg ser all frustrasjon og potensielle farlige situasjoner som både syklister og bilister opplever på veiene våre, forklarer Armstrong i en pressemelding fra Ford.

Armstrong er selv syklist og bilist og mener at man må gjøre byene tryggere å ferdes i for både syklister og bilister. Holdningskampanjen lanserer i hele Europa og håpet er at det skal bidra til en bedre sameksistens mellom de to tradisjonelle fiendegruppene.


Kort fortalt går kampanjen ut på å benytte seg av VR-teknologi gjennom appen «WheelSwap» som gir både syklister og bilistener deres opplevelse av hverandres hensynsløse adferd i trafikken.

Empati viktig for bedring
Administrerende direktør i Ford Motor Norge. Per Gunnar Berg, håper at kampanjen kan bidra til at flere nordmenn bruker sykkelen mer fordi det er bra for helsen og reduserer køene i de største byene. En rekke europeiske byer promotorer aktivt mer bruk av sykkelen, sier Berg som håper at dette kan bidra til at antallet drepte syklister i Norge i 2017 reduseres fra ni.

Ford Motors holdningskampanje ser også til å nytte: Av de som har fått testet ut «WheelSwap», har 9 av 10 som har testet ut appen, sagt at de ønsker å endre adferd i trafikken i fremtiden.

- Det finnes ikke mer effektive metoder for å forstå andres situasjon enn å oppleve denne fra deres ståsted. Empati er en svært sterk følelse, sier adferdsforsker Dan Berry som hjalp til å tilrettelegge undersøkelsen som omfattet 1200 mennesker i fem land.

Så kanskje er det håp for at både syklister og bilister til slutt omfavner hverandre på veiene.

Sjekk ut kampanjen her.