Bygger batterigigant i Nord Sverige
Northvolt melder at byggingen av fabrikken er planlagt å starte andre halvdel av 2018 og at målet er å ha den klar til drift første kvartal 2020 Foto: Northvolt
Northvolt annonserte tidligere denne uken at de inngår partnerskap med Skellefteå kommune i Nord-Sverige for å bygge Europas største litiumionbatterifabrikk. Fabrikken vil ansette 2000 til 2500 personer.
Tilgang til ren energi var avgjørende for beslutningen om å lokalisere den enorme fabrikken i Skellefteå. Västerbotten og Norrbotten har store vannkraftverk, som produserer elektrisitet uten et negativt karbonavtrykk og dette ønsker Northvolt å benytte seg av.
Investering på € 4 milliarder
Anleggsarbeidet er anslått til å koste over 4 milliarder euro. Fasilitetene vil ha fire blokker med 8 GWh kapasitet hver. Totalt blir fabrikken på ca. 500.000 kvadratmeter, tilsvarende ni fotballbaner.
Det er den raskt voksende etterspørselen i Europa etter batterier til elektriske kjøretøyer og bransjens behov for bedre lagringsløsninger som gjør det mulig for Northvolt å tiltrekke seg investorer til en batterigigant i nord-Sverige.
I Nevada, USA, bygger Tesla for øyeblikket en fabrikk i samarbeid med Panasonic med sikte på en årlig produksjon på 35 GWh, nok til å levere batterier til ca. 500.000 biler årlig. Northvolt planlegger en produksjon på 32 GWh årlig.
I tillegg til fabrikken i Skellefteå, skal Northvolt bygge et eget forsknings- og utviklingssenter i Västerås, Sør-Sverige. Senteret vil ansatte mellom 300- og 400 personer når det åpner.
Inkluderer gjenvinning
Fabrikken i Skellefteå vil i tillegg til å produsere litiumionbatterier, også ha kapasitet til gjenvinning av biprodukter og eldre batterier.
Det er i dag over to millioner elbiler på veiene verden over. Imponerende når man vet at det i 2015 var bare en million. Salget vokser raskt og ventelister blir lengre. I Norge, hvor staten har innført en rekke effektive insentiver som gjør elbiler konkurransedyktige, er 19% av det totale salget i dag fullt elektrisk. Dersom du bestiller Opels nye Ampera i dag, vil du sannsynligvis ikke få den før 2019. Etterspørselen er større enn tilbudet og i Norge er det allerede 130.000 batterier på veiene, ikke dårlig for et land med litt over fem millioner innbyggere. Overgang til elektriske kjøretøy er kommet for å bli og regjeringen tar sikte på at det etter 2025 ikke skal selges nye biler med bensin eller dieselmotorer i Norge.
Kina, Storbritannia, Frankrike og India beveger seg i samme retning og sier at de vil forby salg av bensin- og dieselbiler innen 2040. Alle deler av en plan for å møte Paris-klimakonvensjonen.
Northvolt melder at byggingen av fabrikken i Skellefteå er planlagt å starte i andre halvdel av 2018 og at målet er å ha den klar til drift første kvartal 2020. Målet er å produsere 8 GWh hvert år fra 2020, mens den komplette fabrikken vil være klar til å produsere 32 GWh i året når den står klar i 2023.
Bilindustrien alene vil trenge batterier i store mengder for å erstatte fossile brensel med elektrisitet. Evnen til å lagre energi er avgjørende for å frigjøre verden fra kull, olje og naturgass. Northvolt ønsker å akselerere denne overgangen ved å bygge Europas største batterifabrikk.