Hydro tar aluminium videre
Når ikke mindre enn to statsledere markerer åpning av en ny fabrikk, er dette mer enn symbolpolitikk. Det representerer noe helt nytt for norsk industri når Norsk Hydro i dag åpnet offisielt sin nye fabrikk i Tyskland.

Tysklands forbundskansler Angela Merkel og statsminister Erna Solberg. Foto: Nils Vibe-Rheymer/Hydro

Hydro har lenge vært synonymt med aluminium, men også med bildeler. Når selskapet nå åpner en egen fabrikk så nært det tyske markedet, så betyr det en langt tettere tilknytning mellom det norske selskapet og tysk bilproduksjon enn man har sett til nå: Ikke så underlig da kanskje, at Angela Merkel og vår egen Erna Solberg forsøkte å overgå hverandre med superlativer. Dette er en industrisatsing man ikke har sett maken til fra et norsk selskap utenom oljeindustrien på lang tid.

Her får vi et titt inne i fabrikken

– Det at forbundskansler Angela Merkel og statsminister Erna Solberg kommer på åpningen viser hvor viktig aluminium er som framtidens metall – og bekrefter den posisjonen Hydro har som Europas ledende aluminiumselskap, sier Hydros konsernsjef Svein Richard Brandtzæg.

Bilprodusenter bruker stadig mer aluminium for å redusere vekten på bilene sine og kutte utslippene. Som en følge av denne megatrenden har Hydro de siste årene gjort flere strategiske investeringer i Norge og Tyskland for å møte etterspørselen, og samtidig sikre industriarbeidsplasser med høy kompetanse i begge land. Den nye automotive-linjen er et godt eksempel på dette.

Made in Europe!
Den nye automotive-investeringen er tett knyttet til investeringer som Hydro har gjort lenger opp i selskapets verdikjede i Norge. De siste årene har støperiene i Sunndal, Høyanger, Årdal og Karmøy blitt oppgradert med nye løsninger og utstyr som er spesielt beregnet på å møte bilprodusentenes krav. Til sammen er disse investeringene verdt nærmere 150 millioner kroner. Ny støpeteknologi blir implementert i Høyanger og Årdal, hvor Hydro produserer valseblokker som valses til plater ved de tyske verkene og brukes til karosserideler som dører, panser, tak og bakluker.

Den nye automotive-linjen vil bidra til å redusere vekten på millionvis av biler hvert år, noe som ikke bare gir et grønnere samfunn, men også styrker aluminiumens posisjon som en byggestein i det moderne samfunnet – som fra Hydro i Grevenbroich bærer kvalitetsstempelet "Made in Europe – Mit Leichtigkeit!

Les mer på Hydro