Stolt håndverker
På mitt kontor har jeg gjemt en gammel brosjyre som jeg fikk i posten fra byggevarehandelen XLBygg. Jeg har gjemt brosjyren på grunn av teksten. Tittelen på første side lyder «Hvilke prosjekt skal du ikke gjøre selv i år?»

Stolt håndverker|Teknologiskenyheter.no
Min tid er veldig verdifull. Lurer jeg meg selv? Når passerer jeg skjæringspunktet?

Jeg synes dette var en modig og stolt tilnærming til forbrukeren. Spesielt når man tenker på at denne bransjen ofte er blant de ivrigste til å pushe «gjør-det-selv» -løsninger på folk flest. I dette tilfellet solgte XL Bygg noe de kalte for «Montert og Klart» hvor alt ble overlatt til fagfolkene. Disse foretok befaring, ga tilbud og utførte arbeidet faglig og profesjonelt etter avtalt tidsplan. Man visste med andre ord at terrassegulvet eller carporten skulle stå ferdig før snøen kom.

Jeg synes det er en lettelse å kunne overlate arbeid innenfor fag som jeg selv ikke behersker, til de som kan, som er eksperter innen sitt felt.

Vi er mange som forsøker å bekle samtlige stillinger i vår egen virksomhet, enten vi er alene eller har en liten organisasjon. Vi skal utføre selve tjenesten eller produksjonen vi driver med, betjene sentralbordet, være IT-sjef, markedssjef, webredaktør og vaktmester. Strikken blir noen ganger strukket litt for langt.

Som en av våre kunder uttalte nylig: – Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg forstått at jeg ikke hadde råd til å la være…

Min tid er veldig verdifull. Lurer jeg meg selv? Når passerer jeg skjæringspunktet?
Blir det faktisk dyrere å utføre selv, enn å kjøpe en tjeneste fra de som kan?

Når det gjelder grafisk design og visuell branding er det særlig tre ting som vi opplever at våre kunder konkluderer med når de har gått fra DIY-løsninger til å bruke vår fagkompetanse:

  1. Frigjør tid. Dette handler om Return on Investment, ROI. Når du setter bort arbeidsoppgaver til fagfolk som er eksperter innen sine felt, kan du legge din tid på fakturerbare timer, der du får mest igjen for dem.
  2. Fjerner «hjemmeblindhet». Designeren ser deg utenfra og med kundens øyne. Designeren stiller iblant ubehagelige spørsmålene som du vil profitere på i lengden fordi de avslører hva kunden trenger og ikke hva du tror han trenger.
  3. Visuell kommunikasjon skjer på mottagerens premisser. Det handler ikke om deg, det handler om dine kunder. Liker de samme farger som deg, oppfatter de at du er ekspert på det du gjør, kommuniserer din logo krystallklart med din målgruppe?

Gaper du over for mye?
Vi har for lenge siden innsett verdien av å ha dyktige fagfolk i alle ledd. Stolte håndverkere som utfører en god jobb, leverer til rett tid og avtalt pris. Når du vil frigjøre tid, ha nye ideer og våger å se deg selv utenfra avlaster vi deg gjerne med grafisk design og visuell branding. Så kan du bruke timene dine der du får mest kroner igjen for dem.

Kontakt hanne@teknologiskenyheter.no