Bringer service tilbake til kundene
Eplegutta er alltid klar til utrykning. Henrik Ruud flankert av Martin Fossedal og Magnus Mysen Holm.
Gutta på Eplehjelp har rå serviceinnstilling, er kunnskapsrike og gjør noe ingen andre gjør. De stikker seg ut som en motsats til trenden vi har sett de siste 20 årene: Nemlig stadig mindre service, og ENDA mindre hjelp til å få dyrt utstyr til å fungere.
Eplehjelp AS er svaret på det mang en Mac bruker har ønsket seg i en årrekke.
Driver med hjelp
Eplehjelp AS holder til i lyse og trivelige lokaler i St. Olavs gate 27 i Oslo, hvor de hyggelig tar imot sine kunder. Fra første sekund kjenner kunden seg solid ivaretatt og får god hjelp.
-Vi driver med hjelp og ikke support, og synes det er utrolig gøy å hjelpe andre. Vi er unge og fremoverlente og har fått til mye på kort tid. Vi vokser fort og stortrives med å yte En-til-en-hjelp med alt innen Apple, sier daglig leder Henrik Ruud til Teknologiske Nyheter. Han formelig strutter av iver og energi etter å hjelpe kundene sine og gjøre dem fornøyde.
Eplehjelp
-Hvordan fant dere på å starte Eplehjelp?
-Etter videregående skole jobbet jeg på Humac (nå Eplehuset). Dette var i 2011, og jeg var 19 år. Jeg opplevde til stadighet at folk kom innom butikken fordi de slet veldig med teknologien og trengte hjelp. Ikke enda dyrere Macer, mer utstyr og dyre forsikringer, forteller Ruud og legger til:
-Jeg fikk en unik mulighet til å foreslå for ledelsen i Humac at jeg kunne dele ut visittkort og tilby hjemmebesøk for kunden. Ledelsen likte ideen min, og på 1-2-3 var en nettside og noen visittkort på plass. Dette var tidlig i 2012. Så ballet det på seg, og i løpet av samme år ble det stiftet et AS.
Fra høsten 2012 – 2015 studerte han finans på BI ved siden av å drive Eplehjelp. I januar 2014 ble Epletips.no startet. En digital satsing som skulle gjøre det mulig å hjelpe folk i hele Norge.
I stedet for å begynne å jobbe i et «vanlig» konsulentselskap eller ta Master, bestemte Magnus Mysen Holm, Martin Fossedal og Henrik Ruud seg for å hoppe av og begynne fulltid, og for fullt høsten 2015.
-Siden den gang har det bare gått en vei, og nå er vi 9 fulltidsansatte og omsetter for over en million i måneden, smiler Ruud.
Kunder
-Hvem er kundene deres – om det går an å si noe generelt om det?
-Alle mulige folk som synes teknologi er vanskelig og som vil ha god hjelp. De fleste er mellom 35–60. Alt fra Reidar på 85 år som akkurat har fått sin første iPad til Per på 45 som driver et selskap og Ida på 18 år som har lyst til å få ting til å fungere skikkelig. I parentes bemerket vil jeg si at mange unge trenger også mye hjelp, de er bare ikke villige til å betale for den, sier han med et rampete smil.
Tjenester
-Hvilke tjenester kan man få kjøpt hos dere?
-Henrik Ruud tar det på strak arm og lister opp i fleng: Vi har Hjelpetjenester – En-til-en-hjelp med alt innen Apple. Hjemmebesøk, Fjernstyring, Mac-rens, Mac-oppgraderinger og Mac-reparasjoner. Så vi håndterer det meste. Vi har også Bedriftshjelp der vi tilbyr: Småhjelp, eller vi kan være deres eksterne IT-avdeling.
-Er det ikke noe som heter Epleblokka også?
Ja, det stemmer. Der tilbyr vi Nettkurs og Gratis tips & triks.
-Hvilke tjenester kan man ikke få kjøpt hos dere?
-Kun tre ting, svarer Ruud kontant: Forsikringer, Nye produkter og Dårlig service.
Hos oss får du bare god hjelp med andre ord, avslutter en smilende Ruud.