Et visjonært møte med divisjon X
Telia satser på "Sensing as a service, forteller Xiaopeng Li fra avdeling X.
- Det er ikke alltid vi vet konkret hva kundene kommer til å utnytte våre produkter til. Men lenge før markedet modnes, må vi ha tenkt på hvilke muligheter som kundene muligens kommer til å etterspørre. Det er det divisjon X jobber med.
Xiaopeng Li har kommet til Norge fra Sverige, hvor han jobbet med lignende prosjekter. Nå jobber han i det som heter «Divisjon X» hos Telia i Norge, og har sagt seg villig til å ta med seg Teknologiske nyheter på en visjonær reise. Hovedfokuset hans nå om dagen, er å lage – eller i alle fall forberede – det man kan kalle et «arbeidsmiljø» for Internet of Things (IoT). Men på spørsmål om hva man virkelig skal kunne bruke det til, må han tenke seg godt om, og innrømmer til slutt at det jo nettopp er dette som er så spennende: Man er ikke så sikker på hva fremtidig bruk skal være.
Sensing as a service
Likevel er han krystallklar på flere punkter: Det handler nemlig om at brukerne skal ta tilbake kontrollen over teknikken. Selv om man fortløpende utvikler teknologi som kan brukes på mange områder, hvor en tenkelig anvendelse kan være enda mer overvåking av enkeltindividet, har Telia selv sett dette, og har sågar folk som er eksperter på hvilke etiske problemstillinger som reiser sine utfordrende hoder etterhvert som teknikken blir stadig mer avansert:
- Det er klart at big data-problematikken og andre sider ved de siste måneder og års teknologiske utvikling har mange sider ved seg. Men det betyr jo ikke at vi skal forsøke å stanse utviklingen, snarere tvert imot. Vi her hos Telia er iferd med å lansere «sensing as a service», som jeg skal komme tilbake til. I den forbindelse har vi inngått samarbeide med flere selskaper, blant annet Disruptive Technologies, som vil sette oss i stand til å bidra til en enklere og mer innholdsrik hverdag for svært mange.
Ta tilbake kontrollen
- Betyr ikke dette at folk mister kontrollen over sin egen hverdag, og ikke minst hvilke data ukjente kan få tak i om hva man pusler med i hverdagen?
- Nei, tvert om handler dette om at man skal kunne ta tilbake kontrollen over sine data, og bruke dem til sin fordel. At det samles inn en masse data om oss, er jo ingen nyhet. Det vi nå ser, er muligheten for å begrense og retningsstyre hvem som skal ha tilgangen til alle disse data. Derfor jobber Telia med en rekke partnere som til sammen skal skape et miljø der IoT skal kunne få utvikle seg, og der man nettopp kan skreddersy hvilke data den enkelte er interessert i, og hvordan man ønsker at tingenes internet skal utvikles, slik at våre daglige hjelpemidler kan oppføre seg akkurat slik vi ønsker.
- Trenger vi virkelig alle disse dataene?
- Trenger? Han smaker litt på ordet, og tenker seg litt om før han smiler, og snur litt på det: Saken er vel at alle disse data som samles inn om oss, enten kan flyte fritt, slik tilfellet i stor grad har vært til nå, eller vi kan ta kontrollen over dem. Slik som «sensing as a service», hvor vi kan lage intelligente hus som oppfører seg akkurat slik eierne ønsker seg. Det kan gå helt ned på rom-nivå, hvor man kan oppnå alt fra nøyaktig temperaturstyring, lyssetting og tilgangskontroll, for å nevne noe.