For å bli valgt må du bli sett

For å bli valgt må du bli sett
Sosiale medier visker ut fysiske grenser, muligheten til å skape dialog og treffe mennesker du kanskje aldri ellers ville ha møtt er fantastisk

-Det er med stor ydmykhet og spenning vi registrerer at trafikken til Teknologiske Nyheter stadig stiger. En sterkt bidragende årsak er vår satsing i sosiale medier. At jeg selv er aktiv og tilstede gjør at våre kunder kjenner trygghet i at vi vet hva vi gjør. Det er en ytterligere stimulans.

Markedssjef i Teknologiske Nyheter, Ellen Øiesvold Palsén, er en kjent profil for dem som følger med i sosiale medier. Det har hun blitt gjennom 10 års iherdig innsats for å lære, leke, eksperimentere og ikke minst målrettet fokusere på å være tydelig i det som fortsatt svært så feilaktig kalles «Nye Medier».

Hun minner om at flere sosiale medier har rukket å bli mer enn 10 år gamle. LinkedIn ble lansert 2003, Facebook 2004 og Twitter 2006 - bare for å nevne noen. -Ja til og med emnestagen (hashtagen) passerte 10 år i år!

Hvorfor det?
For oss som jobber med Ellen kan vi fortelle at spørsmålet «Koffør det» klinker daglig på kav nordnorsk. Å våge å stoppe opp, tenke etter og stille spørsmålstegn med hva vi gjør, og hvorfor - handler om et oppriktig ønske om å skape de beste resultat, for våre kunder.

-Det er mange som synes at de «må» være til stede i sosiale medier, og det kan argumenteres godt for at man må det i vårt mediefokuserte samfunn. Samtidig er det viktig at man er bevisst på hvorfor man er der, og ikke minst hva man vil gjøre ut av sin tilstedeværelse, sier hun entusiastisk. Hun er et fyrverkeri av en kvinne, som trives med å ha mange jern i ilden, og har tilsynelatende «tid til alt».

Hvordan rekker du over all denne tilstedeværelse?
-Helt ærlig, jeg har selv gått hele veien fra å være krystallklar på at «du kommer aldri til å se meg i sosiale medier» til å bruke det aktivt hver eneste dag, både privat og i jobben. Jeg har funnet en «rytme» og elsker både LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+ og Instagram.

Dersom du ser sosiale medier som noe du «må», får du sannsynligvis ikke tid til det, eller gjør alt for lite ut av det. Like viktig er det at du faktisk synes det er morsomt, for der mange sier at det er gratis - sier jeg, så langt derifra. Det er nemlig tidkrevende, om du ikke liker det eller opplever at det går utover kjernevirksomheten skal du enten la være, eller få hjelp sier hun med ettertrykk.

Mennesker stoler på mennesker, mer enn på bedrifter og organisasjoner.
Sosiale medier visker ut fysiske grenser, muligheten til å skape dialog og treffe mennesker du kanskje aldri ellers ville ha møtt er fantastisk. - Stirr deg aldri blind på antall følgere! Dialogen, menneskene og mulighetene som byr seg betyr så uendelig mye mer.

Ellen prater med hele kroppen, munnen går stadig raskere og øynene gnistrer når hun får prate om markedsføring i sosiale medier.

«-For oss som jobber med markedsføring handler alt om å treffe rett målgruppe, i riktig kanal - til riktig tidspunkt. Det er tidkrevende, ingen 8-16 jobb, men givende, utfordrende og innmari morsomt! » Ellen Øiesvold Palsén


Med digitaliseringen blir publiseringen og spredning er «umiddelbar».
-Nettopp fordi vi omfavner teknologien, skal det være enkelt å jobbe med oss. Markedsføring hos oss skal alltid ut på desktop og mobil i tillegg til spredning i sosiale medier. I dag kommer mer enn 60% av all trafikk via smarttelefon - selvsagt skal alt innhold være like lett tilgjengelig og lesbart på alle digitale plattformer. Ingenting skjules bak betalingsmur og vi stiller ikke krav til besøkende om å registrere seg for å få tilgang.

Sosiale medier - selvsagt kan du gjøre det selv!
-Med en god plan og struktur på hva du skal bruke din tilstedeværelse i SoMe til, kommer du langt. Sett av tid og inkludert dette i ditt daglige salgsarbeid. Der finnes mange gratis verktøy for å kunne planlegge innlegg til ulike tider av døgnet. Men tenk på at der du åpner for dialog, gjennom f.eks å stille spørsmål må du også avsette tid til å kunne besvare henvendelser.

Det handler om å våge
Våg å være nysgjerrig, still spørsmålstegn med hvorfor, vær trygg i hvem du er, hva du ønsker å oppnå i sosiale medier. Våg å trå feil - noen feilskjær her og der kan også være sjarmerende, alt innen rimelighetens grenser selvsagt. Vett og etikette gjelder i sosiale medier som ved møter ansikt til ansikt, våg å vise personlighet.

Økt fokus, mer business
Det du ønsker er at flere skal bli oppmerksomme på bedriften, produkter og tjenester for å øke salget. Men husk at ingen liker å bli solgt til. Sosiale medier er bare enda en markedskanal, men stadig viktigere for deg som vil utvikle din virksomhet og få nye kontakter som igjen kan lede til nye kunder.

Ellens råd er:

  • Finn ut hvorfor du skal jobbe med SoMe. Hvem er vi, hva vil vi og hvorfor skal mottakeren bry seg?
  • Hvem er din målgruppe, i hvilken kanal treffer du dem - og til hvilke tidspunkt av døgnet?
  • Lag en plan på hva du skal si og hvorfor.
  • Vær trygg nok på deg selv til å søke hjelp om du trenger det.
  • Evaluér arbeidet jevnlig og endre innsatsen om nødvendig.
  • Jobb jevnt og trutt, unngå «skippertak».
  • Kjenn etter om du liker det! Det må nemlig til om en skal slå igjennom!
  • Vær forberedt på å gjøre en innsats over tid.

Ellen Øiesvold Palsén treffer du på LinkedIn
Den syngende gullsmeden fra nord Norge, byttet ut håndverks-benken og omfavnet digitaliseringen i 2005. Med over 30 års erfaring fra salg, service og markedsføring er Ellen i dag også brukt som kurs- og foredragsholder i sosiale medier, over hele Skandinavia.

Hun er stolt og patriotisk norlænning, over gjennomsnittet glad i stearinlys og snø. Mest av alt lidenskapelig opptatt av å skape resultater for våre kunder, og stolt av en organisasjon med bransjeoverskridende samarbeid på tvers av landegrensene.